Tuzemské emisní zdroje mají na kvalitě ovzduší v Česku poloviční podíl

Za přibližně polovinu znečištění v oblastech s překročeným imisním limitem jsou zodpovědné české zdroje, druhou polovinu způsobují přeshraniční vlivy. Oznámilo to ministerstvo životního prostředí, které nechalo zpracovat analýzu příčin znečištění ovzduší. Největší vliv mají domácnosti, doprava a v některých lokalitách průmyslové zdroje.

Co se týče emisí primárních částic PM (částice přímo emitované výduchy nebo ve formě prašnosti do ovzduší), podílí se vytápění českých domácností na úrovni znečištění ovzduší mezi 20 % a 70 %. Doprava se emisemi primárních částic podílí na ročních průměrech cca z 20 %. Například v Praze a Brně ale přispívá doprava až kolem 60–70 %. V případě průmyslových zdrojů byl pak zhodnocen zvlášť vliv vykazovaných emisí z komínů nebo výduchů, a dále analýza měřila tzv. fugitivní emise, tedy takové, které se nevykazují, a jsou uvolňované do ovzduší především při únicích z výrobních hal a ze skládek materiálů nebo paliv. Vykazované emise primárních částic z průmyslu se podle analýzy podílí na znečištění ovzduší z 20–30 %, přičemž tento vliv není plošný a projevuje se v zásadě pouze v průmyslových lokalitách.

K analýze příčin znečištění ovzduší použil České hydrometeorologický ústav poprvé pokročilý rozptylový model (CAMx), který zohledňuje přeměnu látek v atmosféře, čehož standartní rozptylové modely nejsou schopny. „Zahraniční zdroje ovlivňují kvalitu ovzduší ČR zejména prostřednictvím sekundárních aerosolů. Moravskoslezský kraj je zasažen také přímým dopadem znečištění ze zahraničí (primární emise emitované polskými domácnostmi), nikoliv pouze sekundárními aerosoly,“ upřesňuje MŽP.

Klíčová je podle resortu spolupráce s Polskem, které patří ze sousedních států k těm nejvíce znečištěným, a proto předpokládá, že na kvalitu ovzduší v Česku má silný vliv. „Aktivitu Polska snížit znečištění ovzduší v poslední době nelze upřít. Faktem nicméně zůstává, že v tomto ohledu začalo Polsko poměrně pozdě. Efekt opatření realizovaných v Polsku se proto projeví až cca v horizontu 2030. To je pro ČR samozřejmě problém,“ dodává MŽP s tím, že v tomto ohledu vyzvalo k větší spolupráci i Evropskou komisi.*
(red)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *