Brněnští radní schválili výstavbu třetího bloku městské spalovny

Nový kotel bude mít kapacitu 132 tisíc tun nerecyklovatelných odpadů a bude sloužit primárně pro výrobu tepla. Oznámila to městská společnost ve své zprávě s tím, že investice se neodrazí na cenách za zpracování odpadů pro obce nebo firmy. V provozu by měl být nový blok už v roce 2024. Jeho stavba podle vedení městské firmy neomezí provoz stávajícíh kotlů.

Ceny za dovezení odpadu do brněnské spalovny zůstanou podle vedení městské společnosti stejné jako doposud. Kapacita spalovny bude navržena na produkci nerecyklovatelného odpadu z celého Jihomoravského kraje. „Aktivně jednáme o budoucí spolupráci se všemi producenty odpadu, abychom kapacitu třetího zdroje naplnili,“ řekl Filip Leder, předseda představenstva SAKO Brno, a.s.

Městská firma na výstavbě spolupracuje s dánskou společností Ramboll, mezi jejiž projekty patří například ikonická spalovna v Kodani se sjezdovkou na střeše. „Tu sice v Brně mít nebudeme, ale při návrhu jsme kladli důraz i na architektonické řešení stavby, aby i Brňané mohli být na svoji spalovnu pyšní. Ta je již nyní z městských společností nejoblíbenějším cílem v rámci dnů otevřených dveří …” dodal Leder s tím, že ZEVO je především součástí kritické infrastruktury města pro případ blackoutu.

„Dostavba bloku v SAKO je v souladu s naší strategií Brno 2050, neboť město Brno dlouhodobě podporuje projekty využívající obnovitelné zdroje energie. Taková stavba se buduje na dalších 25 let provozu a osobně vnímám tuto realizaci jako důležitou součást naplňování dlouhodobého konceptu rozvoje města Brna,“ uvedl náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

Firma dále plánuje také stavbu dotřiďovací linky na plasty. Loni se totiž v Brně zvýšil objem plastu, kterého se na lince vytřídí asi 30 až 35 %. Z toho převažují PET lahve a tvrdé plasty, jako jsou například kanystry od pracích a čistících prostředků. „Na řadu plastů zatím v Česku neexistují zpracovatelské technologie, ale to by se mělo změnit, protože recyklace plastů je prioritně podporovaný cíl environmentální politiky EU i ČR. I proto SAKO připravuje stavbu nové velkokapacitní automatické dotřiďovací linky,“ řekl už dřív Leder

(red)

Obrázek: SAKO Brno a.s.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *